Paris, j’arrive!

Bonjour mon ami!

Första bilden från bröllopsresan. Jag har precis lämnat sladdisen hemma med mormor. (Tårar i ögonen. På mig alltså. Barnet badade och var med andra ord helnöjd.) Sitter och väntar på min snygge make.

Bild

Nu är vi hemkomna från Paris. Vår bröllopsresa. 

Jag och min man gifte oss förra sommaren och eftersom vi redan har gemensamt hem och familj så behöver vi inte brödrostar, tallrikar och sånt, utan tipsade om att vi gärna tog emot bidrag till vår bröllopsresa. Det kändes lite konstigt, som att be om pengar, men å andra sidan så slapp folk släpa på saker och själva försöka komma något vi behövde. (Vi fick flera otroligt fina presenter som inte var pengar, men det här inlägget handlar om bröllopsresan.) Mon dieu, vilken vecka. Bidragen från våra snygga gäster gjorde att vi fick en så fantastisk vecka och kunde göra saker som vi aldrig gjort förut. Som att bo på lyxhotell och äta på Michelin- restaurang.

Innan vi reste så hade vi planer på att boka bord på restauranger vi ville äta på, se franska filmer, lyssna på Georges Brassens och annat franskt för att komma i stämning, vi hade en lista på saker vi ville göra och se. Jag hade till och med laddat ner en fransk språk-app för att friska upp minnet av den gamla skolfranskan.

Att göra:

  • Gå in i Notre Dame. – Jag har varit i Paris ett par gånger tidigare och har alltid fascinerats av katedralen. Men jag gillar inte att stå i kö och utanför Notre Dame är det kö!
  • Dricka kaffe/ rosé / champagne på uteserveringarna i Tuilerierna.
  • Promenera stan runt.
  • Fika och äta och dricka kaffe så mycket som möjligt.

Museum:

  • Centre Georges Pompidou
  • Ev Louvren
  • Något mindre museum som t.ex. Picassomuséet.
  • Det historiska Musee Carnavalet hade också varit kul att se. Speciellt eftersom man lär sig mer om staden och de byggnader man går förbi. Lite som en guidad tur fast man själv är guiden. Det går ju inte att vända sig om i Paris utan att det står något historiskt och trycker i ett hörn. Typ ett palats av något slag.

Restauranger:

Jag berättar snart mer om vad vi gjorde. För nu måste jag spela Bamsememory!

Tout à l’heure!

One thought on “Paris, j’arrive!

Kommentera

