Bonjour faiblesse!

Som jag berättade i förra inlägget så hade vi planerat att göra en massa grejer både före och under resan.

Språk:

Jag hann komma till ”L’homme est riche.” (Mannen är rik.) i lärdigfranskaappen. Användbart i och för sig. Men jag fick i stort sett klara mig på skolfranskan. Nu var jag rätt bra på franska i skolan och slänger mig gärna med franska uttryck lite från och till här hemma, så det gick riktigt kanonbra! Däremot har jag ingen erfarenhet av att parisarna ska vara snobbiga vad det gäller språket. BildSnygg kostym på Orly flygplats i Paris.

Så fort de förstod att vi var turister, dvs efter 2 sekunder, bytte de till engelska. Ha, men jag fortsatte på franska så det lät lite roligt. Jag ville ju prata franska nu då jag fick chansen.

Jo, en annan grej som inte hände denna gång, men som brukar inträffa i Frankrike är min franska brytning. Jag brukar efter ett tag börja tala engelska med fransk brytning. Är det helt normalt? Varför händer det? Och varför hände det inte denna gång? Hjälp mig att förstå mig själv!

Kommentera

