Om att vara snäll.

Var lite snäll nu – kampanjaffisch.

LE

Jag tänkte på det här med att SL inte ska ha SDs valaffischer på bussarna eftersom det riskerar säkerheten för chaufförerna.

Jag tänkte på en gång då jag åkte buss. Ett par med bebis i barnvagn steg på bussen. Bussen började åka och chauffören bad att en av föräldrarna skulle stiga fram och visa biljett. De blev galet arga. Mannen skrek att han så klart inte tjuvåkte, svor åt chauffören och härjade.

De är väldigt utsatta, busschaufförerna.

Jag tycker överlag att vi ska vara snällare mot varandra. Att vara snäll är inte samma som att vara velig, mjäkig, utan åsikt eller så som endel verkar blanda ihop det med. (Har du hört skituttrycket – Kossor är snälla? Dvs. är man snäll så är man som en ko.) Att vara snäll är att vara empatisk och kunna sätta sig in i andras situation och handla därefter. Att vara snäll är också att vara modig.  Det krävs mod att stå upp för det man tycker är rätt och säga ifrån om något är galet. Att vara snäll kan vara lätt också. Häromdagen fick jag ett leende av en människa jag bara gick förbi och jag blev totalt förvirrad och hade inte vett att le tillbaka. Men jag blev ju jätteglad!

Så jag tänkte att jag skulle förändra världen till det bättre och påminna andra och mig själv om att vara lite snällare mot folk.

Kanske SL är intresserad?

Kommentera

