Maskerad

Jo, jag har snöat in endel på det här med att klä ut sig till Halloween. Eller mig, rättare sagt. När jag var barn så klädde jag och min bästis Stina ut oss i princip varje dag i minst två år. Vi var älvor, fattiga barn, mystiska guvernanter, upptäcktsresande och mycket mer. Det var mycket i 1800-tals stil. Drömmen var en krinolin och jag minns att jag konstruerade en av tjock ståltråd och snören. Så, ja, det är ett stort intresse det här med kläder. Nu handlar det mer om att använda kläder och make up som ett sätt att uttrycka mig, att visa vem jag är eller vill vara. Just i dag. Och vilket intryck jag vill ge till folk jag möter.

Jag tror att många tycker det är jobbigt med maskerad. Och jag tror att det är p.g.a detta:

  1. Man är utanför sin comfort zone.
  2. Hur vet man hur mycket man ska klä ut sig? Vågar man gå som zombiemumiequasimodo? Tänk om alla andra bara har en liten hatt eller ett par vampyrtänder. Tänk om man är mest utklädd!!!
  3. Hur ska man ta sig till festen utan att folk på vägen ser en?

Jag tänker så här:

  1. Ja, du är utanför din comfort zone. NU. Men kommer du till festen och är rejält underdressed så kommer du att vara obekväm hela kvällen OCH ha missat ett tillfälle att prova en ny karaktär, att bjuda på dig själv och vara kreativ. Var modig! 🙂
  2. Här tycker jag att man som värd och värdinna ska ta lite ansvar. På stora kalas med inbjudningar, som tex bröllop så skriver man en dress code. Gör det nu med! Skriv tema Creepy Circus eller Royal Tennenbaums eller vad det nu kan vara, om det ska vara ett tema. Man borde också ge en hint om nivån på utklädning tex att gästerna får bestämma själva om de vill klä ut sig mycket eller lite eller om man ska go all in. VIKTIGT (tycker jag) är att värd eller värdinna verkligen ska lägga energi på att klä ut sig ordentligt. Dels är det roligt och en stämningsskapare för festen, dels ska ingen gäst känna sig overdressed!
  3. Du kan bjuda på dig själv och göra folk glada. ( I Stockholm får man vara glad om man får ett leende. Jag åkte tunnelbana iförd kroppsstrumpa i guld, guldhår och guldsminkad. Alla utom en mamma och hennes barn stirrade rakt fram och låtsades inte se.) Eller ta taxi.

Är det något jag glömt?

Kolla in lite inspiration!

Och här. Och de här hos Oh Happy Day har jag spanat in ett par år. Kanon för både barn och vuxna! Och här får du lite nostalgi credit också:)

Karusell

Från ett vinterstängt Särkänniemi.

Foto Lisa Byström

I mostly love dressing up and have done for all my life (although not every day.) So I made up some rules for hosting a Halloween dress up party. The most important thing when you are throwing a party should be hat every guest feels welcome and have a good time. Many people are a bit self conscious about getting dressed up. At least in Sweden. So, as the host I believe you should inform your guests on if they should go all in costume wise, or if it’s ok to come in just a wig or an fake arrow through your head. And, if you do want your guests to make an effort, you as host better make a huge effort so that no one feels overdressed! Klick on the links above for some cool ideas:)

I took the photo a few years ago on Särkänniemi, an amusement park in Tampere that was closed for the winter.

Kommentera

