DIY väska.

DIY clutch väska

Hej igen!

Jag visade den här väskan sist jag sydde den och nu har jag gjort en till till min syster. Ovan ser du min gamla med gul dragkedja och syrrans nya med röd dragkedja.

Jag ville dela med mig av hur man gör för det är så enkelt och den blir faktiskt väldigt snygg. Jag har fått ganska många komplimanger för den och då blir man ju glad. Dessutom kan man variera den i oändlighet! Ja, så jag gav mig på en beskrivning. Här kommer den:

1 väska

  1. Här är det du behöver. Två lika stora bitar tyg plast eller skinn, vad du nu vill använda. Jag valde låtsasläder. Jag har angett de mått som jag har på mina väskor, men du kan så klart bestämma själv. Tänk bara på att bitarna behöver vara rektangulära så att väskan går att vika snyggt och att kortsidorna på rektanglarna ska vara något längre än dragkedjan. Ett par cm längre blir bra. Sedan behöver du som sagt en dragkedja och sedan en symaskin. Välj en tråd i samma färg som tyget eller en i en annan färg så syns den. Snitsigt! Du kan använda knappnålar för att hålla bitarna på plats när du syr. Jag gör inte det för jag tycker det är tråkigt.

2 väska tutorial clutch

2.  Sedan är det dags att börja sy. Sy fast dragkedjan i kortsidorna på tyget. Se pilarna. Jag valde att sy dubbla sömmar. Se till att sidan på dragkedjan, själva tyget på dragkedjan alltså, kommer på tygets avigsida, så bara själva dragkedjan syns när du lägger bitarna med framsidan upp.

3 väska tutorial clutch.

3.  Nu vänder du avigsidorna ut och syr runt alla kanterna ca 1 cm in från kanten. Observera att pausa strax innan du syr sista biten. Du behöver inte ta ut väskan ur maskinen, bara stanna och öppna dragkedjan ett par cm. Jag brukar glömma att göra det och då blir det lite krångligt att få upp dragkedjan när jag ska vända väskan åt rätt håll.

4 väska tutorial clutch. 4

4.  Här är bara en närbild. Jag vet inte om du blir klokare av den. Sedan syr du ut hela kanten och du är i mål! Nu kommer det roligaste, att vända väskan åt rätt håll! Tadaaaaa!

5 väska tutorial diy clutch.

5.  Eftersom dragkedjorna jag använt har haft små huvuden, eller vad det kallas det där som man håller i när man drar, så har jag gjort tofsar och knutit på. Det blir mycket enklare att använda dragkedjan och det är lite kul också. Du kan ju använda pärlor eller något annat skoj!

6 väska tutorial clutch

6.  Grattis vilken snajdig väska! Du är verkligen otroligt begåvad!

Ps. Om du vill att jag gör en åt dig så hör av dig på lisa.bystroem@gmail.com!

Hello darling! This is a tutorial on how to make a gorgeous clutch. I’m afraid you have to search the webb for a tutorial in english if you can’t figure this out because my daughter has made me dinner so I don’t have time to do that. Sorry!

If you would like me to make it for you, please contact me at lisa.bystroem@gmail.com.

Kommentera

