Avocadoglass

Hej!

Angående fredagsmys. Det går inte att äta! Att äta är att äta att mysa är att mysa. Visserligen kan det vara mysigt att äta med det är i alla fall olika saker. När mina barn vill att vi ska köpa fredagsmys så säger jag att nej, det kan vi inte. Man kan inte köpa mys. Vi kan mysa på fredag men vi köper inga chips. ( Jajjemän här är det hårda bud!) Men en trevlig efterrätt tackar jag aldrig nej till, speciellt inte om jag får göra den själv. Så, mysig familj och avokadoglass blev det. Läs vidare om du vill veta hur det blev…som det blev. (Bra!)

Jag utgick från ett recept ur min tummade Två Systrars Söta men fick göra lite ändringar eftersom en av avokadoerna (det ordet var jag tvungen att kolla upp) var uppäten till mellis. Jag skriver receptet inklusive ändringar sist om du är nyfiken.

Lemon citron zest

Det var citron- och apelsinjuice. Jag hade inte apelsin så jag tog nån annan orange citrusfrukt som fanns hemma, och jag zestade i lite citronskal också.

Lemon, orange citrus and knife.

Ja, sen var det mjölk och socker och grädde… eftersom jag var en avokado kort la jag i en banan för att det inte skulle bli för lös smet. Men banan är rätt dominant i smaken så det bästa är ju om man har tillräckligt med avokado!

Avocado and orange citrus.

Sen ska det in i frysen för jag har ingen glassmaskin. Men det var inte så jobbigt som jag trodde att springa och vispa. Speciellt inte när man har två glassugna preeteens som gärna hjälper till med rörandet.

När glassen började bli klar kom jag på att jag måste ha något mer tillbehör. När jag lagt så pass mycket tid på efterrätten vill jag inte servera den som en liten klump i en tallrik ju. Den måste förhöjas så det får den uppmärksamhet den förtjänar. (Och jag med!) Så jag svängde ihop en lätt kolasås. Det var lite knepigt att komma på vad som kan matcha avokado i smaken men sen insåg jag att det rätta valet så klart var farinsocker.

Avocado ice cream with brown sugar carmel sause. Avocadoglass med farinkolasås.

Recept från Två Systrars Söta (med mindre ändringar av mig).

Avokadoglass 4-8 portioner.

Först och främst: Självklart kravmärka råvaror! Bättre för miljö, för dig och för smaken!!!

Koka upp 2 dl mjölk och 1,5 dl socker och rör tills sockret har smält. Ta kastrullen av värmen och låt svalna.

Ta 3 st avokador, en nypa salt, (Oj, det glömde jag men det blev bra ändå. Men ta det om du kommer ihåg för jag kan tänka mig att det blir snäppet vassare!) 0,5 dl citronsaft, pressa 1 dl av typ nån mandarinsaft och en banan (om du inte har tre avokador) och mixa ihop med stavmixer.

Blanda ner avokadosörjan i mjölken och häll på grädden. Rör så det inte är några klumpar kvar. Sen ställer du in bunken i frysen och sätter timern på 20 min. Ungefär var tjugonde minut ska glassen röras.

Recept på kolasås.

Det här kan bli en seg eller skummig sås beroende på vilka proportioner du väljer.  Min blev skummig i kväll. Det viktiga är att det blir gott och det blir det!

Jag måttade på en höft som brukligt så därför skriver jag inga dl här. Häll mjölk ( min grädde var slut, men jag har gjort kolasås på filmjölk så… man tager vad man haver) sirap och brunt farinsocker i en kastrull. Koka. Gör kulprov eller tempa såsen, den ska vara 121 grader om du absolut vill att den ska vara kolaaktig i konsistensen. Själv bestämde jag att den var färdig när jag inte orkade vänta längre. Det bästa beslutet!

Tjing!

Darling! Yet another diy you won’t be able to understand. Sorry about that! You might want to learn swedish or use google translate. It’s about an avocado ice cream and it’s great!

Kommentera

