Chai te-glass

I scream you scream we all scream for ice cream.

(Scroll down for english darling.)

Eller hur, speciellt i detta ruggvädret! Jag är ingen glassälskare när det kommer till efterrätter. Jag gillar varma eller ljumma, med såser och kanderade grejer på. Men det som gör glass så roligt att göra är ju att jag kan hitta på och kombinera olika smaker! Jag hade en muffinsperiod och drinkperiod och laga matperioden pågår ju ständigt. Den röda tråden är smakkombinationer. Kul.

Ok, så jag utgick återigen från ett glassrecept från boken Två Systrars Söta, på lapsangglass den här gången. (Jag hade döpt boken till Två Söta Systrar. Lite roligare.) Inspirerande bok med flera varianter på glass.

Så… här kommer mitt recept på chai te-glass:

Kardemumma, espresso, mjölk

1.  Gör en espresso till dig själv. Det är alltid trevligare att jobba i köket med något att dricka.

2.  Mortla ca 0,5 msk kardemummakärnor. Värm 5 dl mjölk tillsamans med rooiboste. Bestäm själv om du vill ha mycket eller lite tesmak och anpassa mängden därefter. Jag valde ett rooibos med citrongräs, Kalahari, som inhandlats på trevliga Piggelina i Västertorp. Lägg i några hela svartpepparkorn också.

Visp med socker.

3.  Vispa 2 äggulor och 1,5 dl farinsocker ljust och fluffigt. Mitt blev inte det minsta fluffigt utan som du ser på bilden ovan, så om du inte heller lyckas – var lugn, det blir bra ändå! Blanda i en msk vetemjöl och en nypa salt.

(Osponsrad) Reklam: Ångsta Kvarn. Bra mjöl.

Ångsta kvarn ekologiskt, stenmalet vetemjöl.

4.  Sila bort teet och svartpepparkornen från mjölken. Häll i kardemumman, ca 1 krm mald ingefära, en gnutta malda nejlikor, ca 1 krm mald kanel och äggblandningen i mjölken. Sjud till kräm medan du hela tiden vispar. Det får inte börja koka!!! Jiiises vad det luktar pepparkakor. Ungarna kommer springande…

5.  Ta av alltihop från värmen och låt svalna. Sen kan du blanda ner 3 dl grädde och ställa in i frysen. Rör om var 20:de minut.

Klart.

Home made chai tea ice cream. Hemgjord chai te glass.

Två saker… Jag använder bara ekologiska eller kravmärkta råvaror där det alternativet finns och det gör det i princip alltid då man bor i Stockholm. Jag gör det för miljöns, kroppens och smakens skull. Och för samvetet.

Den här glassen blev kanongod med ordentlig chaismak. Den har mycket julsmak också så jag tänker mig att den fungerar utmärkt på ett glöggparty som variant på pepparkakor. Genialiskt med pepparkaksglass på ett immigt och stimmigt glöggmingel nu när jag tänker efter!

So, I will try to give you my variation on a recipe for lapsang ice cream that I got from Två Systrar Söta.

1.  Make yourself an espresso. It’s always more fun to work in the kitchen if  you have something to drink.

2.  Grind about 0,5 msk cardamom seeds. Heat 5 dl milk along with some rooibos tea. Throw in some black peppercorns.

3.  Whisk 2 egg yolks and 1,5 dl brown sugar so it becomes light and fluffy. That didn’t work for me, but no worries, it’ll work out great anyway! Stir in a msk flour and a pinch of salt.

4.  Separate the tea and peppercorn from the milk. Add cardamom, about 1 krm ground ginger, a pinch of ground cloves, about 1 krm ground cinnamon and the egg-sugarmush into the milk. Let it simmer while stiring the whole time untill it gets a creamy texture.  Heeeeyyy it sure smells like gingerbread cookies. The kids come running! 

5.  Take it away from the heat and let cool for a while. Then you can stir in 3 dl cream and put in the freezer. Stir every 20 minutes or so. It’ll be done in about 4 hours. 

Two last things…

I always use organic groceries when they are available. And living in Stockholm they are. 

This ice cream turned out great I think. Since it has a lot of christmas in its flavors I think it would be great to serve at a hot and steaming christmas party:)

Good luck babe!

Kommentera

