Brudklänningen, hur hittar man den?

As usual, scroll down for English gorgeous!

Bonjour ma meilleure amie!

Aujourd’hui je veut a parler un peu de la robe de marriage, eller hur man nu säger på franska.

Brudklänning – Världens viktigaste grej för vissa medan andra tycker det är bra om man hittar något rent. Men många blivande brudar vill gärna har något som de tycker är lite extra och fint på sig på sitt bröllop. Och hur ska det gå till då?

När jag gifte mig sumpade jag chansen att prova klänningar på bröllopsbutiker men jag har hört från vänner att det i princip bara är syntetklänningar. En hög syntetorganza för 7000 spänn.

Jag tror att det är bra att börja med sig själv. Kolla runt mycket, prova om du kan och så småningom kommer du att märka att du fastar för vissa saker.

Jag hade från början tänkt mig en vintageklänning i 50-tals stil. Bara för att jag sett en sådan på Beyond Retro några år tidigare. Den var inte kvar. Jag letade på vintage butiker på nätet, Etsy, Tradera och Blocket. Men det var så svårt att gissa storleken och äldre kläder är ju som du säkert vet oftast små i storlekarna. Och jag har inte koll på mina mått eller vikt.

Vad tiden led så hittade jag drömklänningarna, en smula(!) ur min prisklass, hos Johanna Johnson. And there was no going back. Jag kunde så klart inte lägga 25.000 på en klänning, men… se bara på dem. Siden is the way. Jag blir lite rörd när jag ser dem faktiskt, så fina tycker jag att de är.

Jaha, så då kunde jag i alla fall skrota tea-length varianten av klänning och lägga till ”siden” i sökningarna. Jag hittade fina klänningar på J Crew och Jenny Packham, men de var i dyraste laget.

Jag hittade en kanonfin J Crew- klänning på Blocket, men den var tyvärr för stor när jag provade den. Men ett par månader senare hittade jag en Jenny Packham-klänning på Blocket och ringde på studs! Säljaren hade använt den en gång och sålde den för hon hade blivit förälskad i en fransman och behövde pengar till resan. Romantiskt va! Den var otroligt fin, helsiden som jag verkligen hade drömt om och med lite 20-talskänsla. Något över budget, men ett bidrag från svärmor gjorde det möjligt.

Ok, så till sammanställningen:

  • Förstå vad du vill ha. Vad är dödsviktigt och vad kan prioriteras bort om det kniper?
  • Var ute i god tid och kolla ofta på Blocket och Tradera. Bra grejer går fort.
  • Kolla med vänner, bekanta, lägg ut förfrågningar på Facebook, Instagram osv, det är många som har kvar sina klänningar många år efter sitt bröllop och som säkert kan tänka sig att låna/ hyra ut den till dig.

Lycka till!

PS. En bra blogg att följa är Want That Wedding. Fint, utvalt och personligt. Inte som Style Me Pretty som bara sprutar ur sig bröllopsbilder. (Som alla ser likadana ut.)

So this post is about the difficulties of finding the right wedding gown and some tips that I hope might be helpful for you. I started out looking for a vintage fifties gown at Etsy, Ebay and Blocket, which I believe is the same as Craigs List, but after a while I found Johanna Johnsons stunning gowns and after that I couldn’t stand seeing another synthetic pile of ciffon any more. Of course it was way over my budget, but at least I could add ”silk” in my google search. I looked at gowns from J Crew and Jenny Packham and I finally got lucky, I mean REALLY lucky since I was the first to call on an ad on Blocket and got a perfectly fitting Jenny Packham gown in lovely, heavy silk.

If You want my advise in getting a dress, here they come:

  • Understand what is important to you. What needs to be there and what can you live without.
  • Start looking ahead of time and check out Craigs List and Ebay often, good goods go fast!
  • Ask around, check with friends, family put it out on Facebook and instagram that you are looking for a dress. Many people save their dress for many years after their wedding and won’t mind borrowing you theirs.

Good luck, and remember, the most important thing is that you love each other and not what clothes you are wearing!

PS. This is a wedding blog that I enjoyed, Want That Wedding.

Kommentera

