Misslyckande i köket.

Tre morötter och en kniv. Three carrots and a knife.
Hej

Trots att jag tycker mig vara hyfsat van i bak- och matmakande så görs det så klart misstag. Som den gången allt smör rann ur springformen och det som var kvar var en knastertorr, illsvart, bitter och hård chokladkaka vilken jag tvingade mina stackars gäster att smaka. Eller när jag började med pannkakssmeten och insåg att mjölet var slut, och använde mig av havregryn i stället. Då tvingade jag ingen att smaka! Denna gång blev inte fullt så illa, inte äckligt, bara fult. Men jag tänker – låt bli att lägga en värdering i det. Varför ska fint vara bättre än fult? Varför ska det vara mer värt? Jag har i alla fall försökt ta fina bilder, här är min fula morotskaka!

Jag bakade den för jag tyckte det passade med en orange kaka till Halloween, därför funkar ju morotskaka väldigt bra. Nej, den egentliga anledningen var ett annat misslyckande – Jag försökte göra morotsjuice men har ingen juicemanick och det gick (så klart) inte att pressa morotsmojset genom en sil som jag gör när jag gör apelsinjuice. Så jag var tvungen att använda det till något annat. Plus att jag ville baka.

Jag följde (nästan) ett recept från Leila Lindholm som finns här. Och så här gjorde jag:

Efter att ha satt ugnen på 150 grader skalade jag tre ekologiska morötter (se bild ovan om du är ovan), och tog ut det frusna morotsjuicemisslyckandet ur frysen.

Fövandlade morötterna till detta.

Rivna morötter. Carrots.I min fantastiska Kenwood knäcktes tre ekologiska ägg som också vispades vita och pösiga tillsammans med tre ekologiska dl socker. Du kan så klart lika gärna använda handvisp och bunke.

Tre ägg. Three eggs.

Skrädmjöl. Some kind of lovely flour.

Ta en annan bunke nu att blanda ihop de torra ingredienserna i. Eftersom det stod tre dl vetemjöl i receptet och vi bara hade en och en halv hemma, så använde jag skrädmjöl. Vilket är rostad, stenmalen havre. Very nice! Och detta från Stöpafors är bäst i vårat test med två tävlande.

Blanda också i 1 tsk vaniljsocker, 3 tsk bakpulver, 1,5 tsk malen kanel, 0,5 tsk malen ingefära, 1 nypa salt och be gärna en treåring el dyl. att mortla 1 tsk

Mortlar kardemumma. Grinding cardamom.kardemumma. Häll i den med. Blanda runt det torra och vänd sedan ner den i äggsmeten. Sen tog jag 1 1/2 dl ekologisk rapsolja och morötterna (ca 5,5 dl) och rörde i det med. Ca en hand russin tog jag i också för det hade min mamma alltid.

Morotskakesmet. Carrot cake before oven.Det ser rätt oaptitligt ut, men det är görgott. Hällde smeten i smörad och bröad form och ställde in i ugnen. För mig tog det 65 minuter.

OBSOBSOBS: Som du ser använde jag mig av en förföriskt vacker kakform. Farmors kakform.However, om du vill kunna smeta frosting på din kaka och samtidigt ha den lite snygg så ska du inte låta dig förföras utan välja en vanlig, alldaglig springform.

Smör. Butter.

Efter att kakan svalnat kan du smeta på cream cheese frosting. Ta ut 60g smör och låt mjukna, ev kan du låta en treåring hacka i det, då går det fortare. Blanda smöret med 4 dl(!) florsocker och 1 tsk vaniljsocker.

Lime and micro plane.

Riv av skalet av en ekologisk lime. Blanda allt tills alla klumpar försvunnit. Nu kan du breda frostingen över kakan. Jag kunde inte det eftersom  min kaka inte gick att få ur formen på något bra sätt. Min kaka blev en hög med smulor. Väldigt goda smulor nota bene!

Så härs såg min ut: Carrot cake, the Crumb Edition.

Morotskaka och frosting. Carrot cake.

Lycka till!

Kommentera

