Baka Bagels

Hej söndag!

Jag har varit galet sugen på bagels de senaste veckorna. Både på att äta och att baka. Jag har varit på Bagel Street Café och köpt blåbärsbagels på mataffären och båda har varit helt ok. Men jag fick ju inte göra dem själv, och jag har ju aldrig bakat bagels, så upplevelsen var liksom inte total.

Men trots dunderförkyldning så kunde jag inte hålla mig längre utan började baka i går. Familjen fick smaka på egen risk.

Bagels 1

Jag googlade som oftast efter recept och hittade ett som jag ville prova. Bonusen var att jag på samma gång hittade en fin bakblogg. En sån med goda grejer, fina bilder och personlighet. kolla in The Sophisticated Gourmet nu. Nu!

Bra! Det var alltså hos honom som jag hittade receptet på New York-Style Bagels. Och denna gång följde jag receptet (så klart, det är första gången jag gör bagels). I och för sig råkade jag hälla i lite för mycket vatten, men jag tog i mer mjöl, så det ordnade sig. No worries.

När receptet står med amerikanska mått så är det kul att hitta cup-mått i skåpet!

(1 cup = 2,25 dl)

Här är receptet på engelska med jättebra instruktioner. För er som hellre vill ha svenska så ska jag försöka mig på en översättning. Bare with me 🙂

Du behöver:

2 tsk torrjäst
1 ½ msk socker
ca 1 ¼ cups varmt vatten (inte hett)
3 ½ cups (500g) vetemjöl special
1 ½ tsk salt

Gör så här:

1. Ta ½ cup varmt vatten, häll i socker och jäst. Rör inte ännu. Låt det sitta i fem minuter, och rör sedan blandningen, tills det hela löser sig i vattnet.

2. Blanda mjöl och salt i en stor skål. Jag använde min Kenwood. Gör en fördjupning i mitten och häll i jäst och sockerblandningen.

Bagels 2

3. Häll det återstående vattnet i brunnen. Blanda och rör i resten av vattnet om det behövs. Det ska bli en fuktig och fast deg.

Bagles 3

4. På en mjölad bänkskiva, (jag använde som sagt Kenwoodmaskinen) knåda degen i ca 10 minuter tills den är smidig och elastisk. Försök att arbeta i så mycket mjöl som möjligt för att bilda en fast deg. Degen släpper bunkens kanter så den blir ganska ren. Kolla bilden nedan.

Bagles4

5.  Ta en stor skål och olja in den med lite, ja, olja.Vänd runt degen så att den får ett tunt lager med olja om sig. Täck skålen med en fuktig handduk. Låt jäsa på en varm plats i 1 timme, tills degen har fördubblats i storlek. Tryck sedan ner degen och låt den vila i ytterligare 10 minuter.

6. Dela försiktigt degen i 8 bitar (jag gjorde 16 delar, de blev lite mindre, men då kan man ta fler). Forma varje bit till en boll. Tag nu en degboll och tryck den försiktigt mot bänkskivan medan du rör handen och bollen i en cirkelrörelse. Då drar degen in sig i sig själv. Gör samma sak med alla bitar.

Bagles 8

7. Doppa ett finger i mjöl, och tryck försiktigt in fingret i mitten av varje deg boll för att bilda en ring. Sträck ringen till ca ⅓ av bagelns diameter och placera på ett lätt oljat bakplåtspapper.

Bagles9

8. När du gjort alla bollar till ringar lägger du dem på en plåt som du täcker med en fuktig kökshandduk. Låt vila i 10 minuter. Sätt ugnen på 220ºC .

Bagles10

9. Ta en stor kastrull med vatten och låt koka upp. Sänk värmen lite . Använd en hålslev att sänka ned dina bagels i vattnet med. När den är i, bör det inte ta så lång tid för den att flyta upp till ytan (ett par sekunder). Låt dem koka där i 2 minuter, vänd, jag använde en matpincett, och låt koka 2 minuter på andra sidan med.

Bagles 11

10. Om du vill ha frön eller så på dina bagels så ska du nu, efter att de kokat klart, pensla med uppvispat ägg och sedan strö på sesamfrön eller vad du du är sugen på.

Bagles12

Till vänster kokt bröd, till höger okokt.

11. När alla bagels har kokat (konstigt att koka bröd), lägg dem på en lätt oljad plåt.

12. Grädda i 20 minuter, tills de blir gyllenbruna. Ahhh det blir så gott! Och snyggt!!!

Bagles 14

13. Låt svalna på galler.

De går bra att frysa och sedan tina i ugnen. Bagels är väldig goda att dela och rosta innan man brer på vispat smör, färskost och lägger på några goda oliver!

Recept hittade jag som sagt hos Karan på Sophisticated Gourmet han har i sin tur modifierat receptet från boken Ultimate Bröd av Eric Treuille & Ursula Ferrigno.

Hi darling! Today I’m sharing a recipe I found on an amazing blog called The Sophisticated Gourmet and I translated it for my Swedish readers. You can follow the link and find the recipe and follow it just like I did. I’s really easy and has beautiful pictures. Big thank you for checking in!

Kommentera

