Julpynt i gips

Hej igen!

Åh vad roligt att vara här igen, det känns som det var flera månader sedan jag skrev, men det har väl i alla fall gått någon vecka… Nu har jag kurerat mig så pass att jag kan tala en mening utan att behöva avbryta för att hämta andan. Yay!

As usual, dear non Swedish speakers, please scroll down for English!

Nu har nedräkningen börjat till JUL! Jag smäller av, så härligt tycker jag att det är! Men det är dags att börja nu, så man slipper vara helt utschasad när det närmar sig den 24:e. Jag vill hinna med glöggmys och familjepyssel i år. Jag vill göra egg nogg också och dörrkrans, och… att alla mina önskningar går i uppfyllelse. Du vet, förväntningar vs tid. Svår ekvation, speciellt som många lätt blir sjuka den här tiden. Jag har i alla fall gjort ett kul och ganska enkelt julpynt. Det tar lite tid om man räknar med torktid, men annars kan man bestämma själv hur mycket man vill lägga ner… Ja, ja, här kommer det:

Gipspynt 8

Detta är alltså stjärnor och hjärtan i gips att hänga i gran eller ris eller lägga lite snyggt i en skål eller under någon tjusig glaskupa. Du bestämmer.

– Hur gör jag? Hur gör jag?, undrar du förstås. -Lugn, jag berättar…

Gipspynt 1

Jag använde mig av två formar i silicon. Den ena är en isbitsform från IKEA. den andra är en tvålgutarform som dottern fick i present för 7 år sedan, så jag vet inte var den kommer ifrån. Gips (mitt kommer ifrån Kreatima), en yogurthink och gammal ätpinne att blanda gipset med och lite guldfärg till att måla med. En plastsked kan också vara bra att ha till hands för att fylla formarna med.

Gipspynt 2

Sedan kom jag på att vi behövde gjuta fast band för att kunna hänga grejerna i granen. Foto och arrangemang Edit, tre år. (I know, she is so talanted!)
Gipspynt 3

Jag klippte banden ca 1,5 dm långa och fick hjälp att lägga dem i formarna. Sedan var det dags att blanda gips. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med gips-vatten mängden eftersom jag som vanligt höftade. Men läs på paketet vet jag. Tar du lite för mycket vatten så tar det längre tid att torka, tar du lite lite så får du jobba snabbt!

Gipspynt 4

Lägg bandet (eller garnet, repet, ståltråden eller vad du nu vill använda,) med ändarna ner i gipset. På bilden ovan ser du att det blev lite mycket vatten i hjärtat längst till vänster, men det gör inget, jag bara sög upp endel av det med papper. 
Gipspynt 6

Eftersom gipsfigurerna hade rätt mycket vatten i sig så väntade jag två dagar innan jag tog loss dem ur formarna.

Gipspynt 7

Ja, du har rätt. Jag blev mycket nöjd. Frågan är om de ens behöver målas. Jag låter dem torka ännu ett par dagar. 
Gipspynt 9

Nagellack. Varför inte? Guldfärgen funkade väldigt bra, (se första bilden), inte totalt täckande, men det är inget som stör mig.  Men nagellack måste också provas. Ovan ser du två olika glittriga varianter av nagellack. Det funkar mycket bra tycker jag. Det behövs några lager tills att glittret är jämnt fördelat över gipsfiguren. Det är bra att du själv kan bestämma hur glittrigt du vill ha det.

Gipspynt 12

Ok, rött nagellack fungerar inte. Bra, då vet jag det.
Gipspynt 10

Men… jag gillar de omålade. Ja, omålade är bäst. Vad tycker du?Gipspynt 11

Hello again!

Oh what fun to be here again, it feels like it was several months ago I wrote. It’s the time for colds, need I say more?

Now the countdown has begun for Christmas! I LOVE IT! I started the preparations by  making fun and pretty easy Christmas decorations. It takes a little bit of time if you include time for the plaster to dry, but otherwise you can decide for yourself how much time you want to spend on it… Yes, well, here it comes:

Gipspynt 8

Stars and hearts in plaster for hanging in your christmas tree or to have in a nice bowl or under some nifty glass bell jar. You decide.

– How do I? How do I do ? you’re wondering. -Calm down luv, I will tell you…

Gipspynt 1

I used two silicon molds, plaster, a yogurt bucket and old chopsticks to mix the plaster and some gold paint. A plastic spoon kan come in handy as well. I also cut a ribbon in peaces about 1,5 dm long.

 Then it’s time to mix plaster. Unfortunately, I can not help you with gypsum-water quantity because as usual I didn’t measure. Read on the package if you want the propre amounts. 

Gipspynt 4

Add ribbon (or yarn, rope, wire or whatever you want to use) with the ends down in the plaster. In the picture above you can see that I used a little much water in the heart far left, but that does not matter, I just mopped it up with a piece of paper. As my plaster figures had quite a lot of water in them I had to wait two days before I taking them  from the molds.

Gipspynt 7

Yes, you are right. I was very pleased. The question is if they even need to be painted. I let them dry even a few days.
Gipspynt 9Nail polish. Why not? The gold color shown in the first picture worked very well, not totally opaque, but that doesn’t bother me. Nail polish must also be tested. Above you can see two different kinds of glittery nail polish. It works very well I think althoug it does need a few layers until the glitter is evenly distributed over the plaster figure. It’s good that you can decide how sparkly you want it. Red nail polish does not work, at least the kind I tried!

Gipspynt 11

But … I like the unpainted the most. What do you think?

Gipspynt 5

Good luck mon chérie!

One thought on “Julpynt i gips

Kommentera

