Ny sänglampa.

Hej, välkommen!

Jag har äntligen gjort vad jag så länge gått och funderat på. En ny lampa. Och jag har varit så ivrig att dela med mig av hur jag gjorde, lite för ivrig visade det sig. Du får höra från början.

För ett par år sedan hade jag ett stort behov av att göra en ljusstake och hittade en hundvalp att göra den av. En hundvalp i något slags hårt plastmaterial, viken jag spraymålade matt vit och satte en ljushållare på huvudet. Den blev enastående fin om jag får säga det själv, och det får jag. Men tiden gick och jag tänkte att en lampa är lite mer användbar. Och en hundlampa är förstås genialiskt, djur i inredning kan man inte få för mycket av. Och jag gjorde en fjäderlampa för ett tag sedan som jag skulle kunna plocka använda mig av. Vad i hela världen blir inte bättre av strutsfjädrar? Jag kommer inte på en enda grej!

Diy lampa. Hund och fjädrar. Dog and feather lamp.Går det att få ihop en lampa av det här tror du?

Jag använde mig av:

  • En gammal lampskärm, lite trasig men det är inte nödvändigt.
  • En liten lampskärm
  • En prydnadshund
  • En lampfot med plan bottenplatta
  • En sladd och sockel till lampan.
  • En till sladd och sockel eftersom jag råkade ta sönder den första.
  • Vit målarfärg, men jag rekommenderar sprayfärg eftersom det är snabbare och ger ännu snyggare resultat.
  • En borrmaskin
  • En borr nr 10. Du får anpassa diametern till din lamfot.
  • Diverse skruvmejslar att pilla isär och sätta ihop grejer med.

Diy hundlampa med fjädrar. Lamp with puppy and feathers.

Börja med att måla delarna, du kommer antagligen att behöva måla ett par strykningar.

Diy hundlampa med fjädrar. Lamp with puppy and feathers.Medan de andra delarna torkar är det dags att borra i hundvalpens huvud. (Ehhh… vad är jag för en hemsk människa egentligen?) Huvudet går bra att borra i men när jag ska borra i botten blir jag för ivrig.

Diy hundlampa med fjädrar. Lamp with puppy and feathers.Nu blir jag så ledsen så jag gråter inombords. -Nej, lilla hunden, lilla hunden, säger jag när borren smällt sönder valpen och jag letar bitar över hela målarrummet. Jag hittar inte alla bitar, men bestämmer mig för att försöka lappa ihop den så gott det går. Om inte annat så för att jag så gärna vill visa dig. Jag använder superglu och kan även måla igen några småhål men det största går inte att gömma.

Diy hundlampa med fjädrar. Lamp with puppy and feathers.

Den större lampskärmen ska bli täckt med fjädrar, men den saknar innerställning och därför skaffade jag den lilla.

Diy hundlampa med fjädrar. Lamp with puppy and feathers.

Det är den här lilla ställningen som ska sitta…

Diy Lampa av en hund och strutsfjädrar. Lamp made of dog and feathers. 

…så här. Men först ska lampfoten bli klar.

Diy lampa av hund och fjädrar. Lamp out of puppy and feathers.

Eftersom det har varit lite knepigt (om än inte omöjligt) att fästa fjädrarna med lim  förut så provar jag att sy fast dem den här gången. Det är lite mer jobb och tar lite längre tid, men det känns som om det kommer att hålla bra. Jag tänkte att det skulle vara bra att få upp skärmen från bordet när jag sydde på fjädrarna, jag tog en hög glasburk, men den var lite onödig.

Diy lampa av hund och fjädrar. Lamp out of puppy and feathers.

Eftersom lampskärmen hade hård kartong i toppen limmade jag dit de översta fjädrarna. En senapsburk med euro i funkar bra som tyngd. Efter att de torkat böjde jag till fjädrarna så att de skulle följa lampans form.

Diy lampa av hund och fjädrar. Lamp out of puppy and feathers.

Här ser du mina sämre sidor. Hålet i hunden och den vingliga lampsockeln. Som jag tidigare sa så tog jag sönder den första sockeln när jag skulle ta bort den för att kunna trä på hunden. Du får inte använda trasiga elgrejer! Då dör du. Så, jag använde mig av en som var hel, men var lite vinglig. Rådet är: var försiktig, med sakerna och dig själv, använd en sockel som ska vara till en bordslampa, de funkar bäst.

Sedan är det bara att trä på ringen som ska hålla ställningen uppe. (Svart i förgrunden på första bilden och vitmålad i andra bilden.) Sätt på ställningen som ska hålla skärmen uppe, skruva i lampan och krön skapelsen med din fjäderklädda skärm.

Diy lampa av hund och fjädrar. Lamp out of puppy and feathers.

Trots motgångarna har det varit så himla roligt att se lampan gå från en bild i huvudet till verklighet! Kanske att jag spraymålar den om ett tag, kanske jag byter sockel till en stabilare och då blir den ännu bättre. Jag är supernöjd och känner mig väldigt stolt över mig själv!

Om du gjort en egen lampa så vill jag hemskt gärna se den och blir jätteglad om du bifogar en länk!!!

Kram

Hi and welcome!

I have finally made a new lamp. I have been so eager to share with you how I made it that I got a little bit carried away, as it turned out. I’ll start from the beginning.

A few years ago I felt a great need to make a candlestick and found a puppy to make if out of. A puppy made of some kind of hard plastic material. I spray painted it white and put a candle holder on it’s head. It turned out great if I may say so myself, and that I may. But time passed and I thought that a lamp is a bit more useful than a candlestick.  And a dog lamp is of course brilliant, animals in interior design is something one can not get enough of. And I had a bunch of  ostrich feathers lying around. What in the world doesn’t get more splendid by adding ostrich feathers? I can not think of a single thing!

I used:

An old lamp shade, mine had a few holes in it but that is not necessary.
A small lampshade.
An ornament dog.
A lamp base with a flat bottom plate.
A cord and socket to the lamp.
Another cord and socket because I happened to break the first one.

White paint,  I recommend spray paint because it is faster and provides even better looking results than mine.
A drill No. 10. You have to adjust the diameter of the drill to the diameter of the lamfot.
Assorted screwdrivers for picking apart and putting the socket together.

Begin by painting the parts you want to be white, (or maybe neon pink) you will probably need a few coats of paint.

While the other parts dry, it is time to drill into the puppy’s head. (Ehhh … what a horrible person am I?) The head went well drilling in, but when I drilled the bottom I got too carried away and drilled too fast and it broke. I got very sad and couldn’t find all the pieces which were scattered all over the room, but I decided to try and glue it together the best I could. If nothing else, because I want so much to show you. I used superglu and even covered some small holes with paint.

The larger the lampshade is to be covered with feathers, but it lacks the inner thing that holds up the lampshade from te lamp and that’s why I got the little one. I stripped everything of so I just had just that thing.

Diy hundlampa med fjädrar. Lamp with puppy and feathers.

This is the thing. I’m not sure what you call it in English.

Since it was little bit tricky (although not impossible) to attach the feathers with glue last time, I decided to sew them on this time. It’s a little more work and takes a little longer, but it less messy and will probably look good for a long time. 

Since my lampshade had hard cardboard at the top I glued the top feathers on. A mustard jar with euros works great as weight. After they dried, I bent the top feathers a little so that they would follow the shape of the lamp.

Diy lampa av hund och fjädrar. Lamp out of puppy and feathers.

Here you can see the weaker sides of the lamp. The hole in the dog and the rickety lamp socket. As I said earlier, I broke the first lamp socket when I took it away to fit the dog on the lamp base. You may not use broken electric stuff! Because you can die. So, I used one that was not broken but a bit wobbly. The advice to you is: be careful with things and yourself, use a socket that is meant for a table lamp, they will work best.

Then, just to put on the ring that will hold the rack (is that the word for it?) up. (The ring is black in the foreground on the first image and painted white in the second picture.) Place the rack that will hold the screen upon it, screw on the light bulb and crown your creation with your feathered lamp shade.

Diy lampa av hund och fjädrar. Lamp out of puppy and feathers.

Despite the setbacks it has been so much fun to see the lamp go from a picture in my head into reality!  I’m super happy and feel very proud of myself!

Diy lampa Hund och strutsfjädrar. Lamp made out of a dog and ostrich feathers.

Bye bye and lycka till!

I would love to se your own diy lamps! Do send me a link!

One thought on “Ny sänglampa.

Kommentera

