Tryck ett tyg, sy en kudde.

Kudde 5Jomenhej.

I natt fick jag en uppenbarelse.

– Jag syr en kudde och TRYCKER MÖNSTRET SJÄLV! Sagt och gjort. Eftersom jag hade ett brinnande behov av att se drömmen gå i uppfyllelse så hade jag ingen tid att förlora på att åka och handla tyg, vilket ju var bra, för då fick jag använda två olika färger och det blev blev ännu finare.

Nu tänker jag försöka förklara hur jag gjorde så läs vidare om du vill prova att göra en själv, eller om du bara är nyfiken! Jag delar med mig av mina misstag så att du slipper göra dem.

Eget tryck på egna kudden. Print your own pillowcase.

Som du ser ovan hade jag två bitar bomullstyg, ett naturvitt och ett grå-brun-lila. Mitt vita tyg var 98cm x 81cm och det grå var 51cm x 81cm. Jag hade en stor kudde. (Men inte tillräckligt stor visade det sig. Jag fick sy in fodralet 20 cm senare. Onödigt, men det var i alla fall inte så svårt.) Du ska så klart mäta efter den kudde du tänker använda. Tänk kuddens höjd plus 2cm sömsmån, kuddens längd x 2, plus 2cm sömsmån, plus 20cm till överlapp i omlott-öppningen. (Det räcker nog med 10cm till omlotten om du har en mindre kudde.) Efter att ha mätt och klippt så borde jag ha styrkt tygerna. Gör det du, det är enklast så.

Sedan kommer det roligaste…Att trycka!  Åh vad roligt! Jag ville använda neonrosa och hade som sagt bråttom så jag använde det som fanns hemma. Det blev en akrylfärg, i neonrosa. Neonrosa är min allra bästa färg just nu och jag rekommenderar den till allt och alla, men ha lite mer tålamod än jag och köp den i textilfärg för då kan du tvätta din kudde och jag vet inte om min kan tvättas. Vi får la se.
Kudde 2

Snyggt blev det i alla fall. Jag använde sudden på en blyertspenna att trycka med. Dottern gjorde potatistryck på ett tyg bredvid och det blev också väldigt bra! Tänk på att ha en oöm yta under om du har ett tunt tyg för färgen blöder lätt igenom. När du tryckt färdigt måste färgen torka.

Kudde 3

Nu var det dags att sicksacka delarna och sedan sy ihop dem. När du har en lång remsa så lägger du ut den på tex bordet med trycket uppåt. Nu ska det vikas. Och på rätt sätt dessutom!
Kudde 4

Ovan ser du tyget som är vikt för att kunna sys ihop. Så här tänkte jag:

Jag bestämde mig för att sömmen mellan vitt och grått tyg skulle ligga på kuddens ena kant och vek därför den skarven. (Till höger på bilden ovanför.) Jag ville att det grå tyget skulle ligga ytterst i omlott-öppningen när jag vänt på kudden, därför ligger det under det vita tyget som vikts upp på vänster sida. För att innerkudden inte ska synas när det glipar lite så har jag ett ordentligt överlapp på 22cm. På bilden ser du överlappet utmätt med linjal, Nu är det dags att nåla och jag nålade de två sidor som ska sys, (uppe och nere på bilden) men jag nålade även det som ska bli öppningen och alltså INTE sys, det som ovan är där det vita och grå tyget möts. Det nålas för att tyget ska ligga på plats och det ska bli enklare att få fina sidsömmar. Sy med raksöm.

Tja, har du mätt rätt så är det bara att kränga kuddfodralet åt rätt håll, stoppa i kudden och förundras av din egen förträfflighet! Jag mätte som jag tidigare sa fel, så jag fick kränga tillbaka och sy båda sidsömmarna ca 5cm längre in. Sen blev det så här fint!
Kudde 6

Sen blev det så här fint!

Om du inte hänger med i min beskrivning så ska du kolla på den här!

Jag ska definitivt göra fler kuddfodral, nu när jag klarat av misstagen. Jag tänker använda ett kraftigare tyg, införskaffa neonrosa textilfärg och trycka fler mönster!!!

Lycka till!
Listen. Last night I had a revelation.

– I’ll sew a pillowcase and then PRINT THE PATTERN MYSELF! Said and done. Since I had a burning need to see the dream come true, I had no time to lose going and fabric shopping, which was a good thing because then I had to use two different colors and that made the pillowcase even nicer looking.

Now I will try to explain how I made it, so read on if you want to try making one yourself, or if you are just curious! I’ll share my mistakes so you don’t have to make them.

 I had two pieces of cotton cloth, one off white and one grayish. My white fabric was 98cm x 81cm and the gray was 51cm x 81cm. I had a big pillow. (Not big enough as it turned out.) Of course you should measure for the pillow you intend to use. Think the cushions height plus 2cm seam allowance, the cushion length x2 plus 2cm seam allowance plus 20cm to overlap in a wrap-opening. (I’m sure10cm will be enough if you have a small pillow.) After I measured and cut the fabrik I should have ironed it. Go ahead and do it now, it’s easiest.

Now comes the most fun part of all … Printing! Oh what fun! I really wanted neon pink so I used what I had at home which was acrylic paint. Neon pink is my very best color right now and I recommend it to everyone and everyting, but do have a little more patience than I did and buy it in fabric paint because then you can wash your pillow and I don’t know if mine is washable. Time will tell… At least it looks good now!

I used the eraser of a pencil to print the color with. My daughter made potato prints on a fabric beside me and it turned out great! Remember that f you have a thin fabric the color easily bleeds through so make sure the surface underneath isn’t a delicate one. When you’r done printing, give the color time to dry.

Now it’s time to zigzag the parts and then stitch them together. When you have a long strip of fabric you put it on a flat surface face up. Lets fold, and lets fold it the right way too!
Kudde 4

Above you can see fabric folded to be sewn together. This is how I thought:

I decided that the seam between the white and gray fabric would lie on one edge of the pillow and therefore I folded at the joint. (To the right in the picture above.) I wanted the gray fabric to be on the outside of the overlap-opening when I turned on the pillow, and that’s why is it under the white fabric folded up on the left side of the picture. To make the inner cushion not visible when the fabric is stretching bit I made an overlap of 22cm. Now it’s time to pin and I pinned the two sides to be sewn, (top and bottom of the picture) but I needled also what will be the opening, and therefore NOT sewn. If you look at the picture above it’s where the white and gray fabric meet. That one is pinned only so the fabric will stay in place and it will be easier to get nice side seams. Now sew with straight stitches.

Well, have you measured correctly, you only have to turn the cushion cover inside out, fill it with the pillow and then marvel of your own excellence! I didn’t measured correctly, as I said earlier, so I had to go back and sew the two side seams again. But after that I got this wonderful pillow! 
Kudde 5

I’ll definitely make more cushion covers, now that I have learned from my mistakes. I intend to use a heavier fabric, acquire neon pink fabric paint and printing more patterns !!!

Good luck!

/Lisa

One thought on “Tryck ett tyg, sy en kudde.

Kommentera

