Rosetter är coola.

Hejdu!

Nu kommer jag tillbaka efter ett litet jullov. Hoppas du med har det ledigt och lugnt.

Som du kanske vet har jag sagt upp mig från mitt arbete och är nu så kallat arbetslös. Arbetslös, inte för att jag inte jobbar med allt möjligt hela dagarna, utan i det avseendet att jag inte har någon inkomst. Därför var jag tvungen att komma på julklappar som inte kostade så mycket men som ändå var fina och som förhoppningsvis skulle uppskattas. Jag gjorde rosetter.

Nu får du se hur jag gjorde. Jag skriver lite till bilderna även om jag tror de talar för sig själva. Here it goes…

Rosett 1

Gör två mallar i den storlek du vill ha rosetten i. Jag personligen gillar rosetter i alla storlekar, från mini till gigantiska. Min mall är ca 20 cm x 4 cm / 11 cm x 5 cm. Rosett 2

Stryk tyget. Jag använde filt vilket är bra eftersom det inte repar sig. (Du skulle också kunna använda läder om du kan sy i det.) Lägg mallarna på tyget och rita av.Rosett 3

Klipp ut.Rosett 4

Vik in den längsta biten, den som ser ut som en bh, och sy ihop i mitten. Sy igenom alla tre lager.Rosett 5

Ta bit nr 2, den som ser lite ut som ett hundben, lägg den under den ihopsydda biten och sy fast.Rosett 6

Klipp ut en smal rektangel som räcker runt mitten av rosetten.Rosett 7

Sy fast den på baksidan. Här satte jag fast en hårnål till de barn som fick en rosett i julklapp och en säkerhetsnål till de vuxna. Så kan de använda den till att piffa diverse tröjor eller jackor till exempel.Rosett 8

Se så fin den blev! Jag gjorde rosetter i lite olika färger, gröna, svarta, röda, men den här rosa behåller jag själv!

Rosett 10En sista bild så du får en känsla för storleken.

God fortsättning!

Hello you!

Now I’m back after a small Christmas holiday. Hope you are having a great one!

As you may know, I have resigned from my job and therefor I had to come up with Christmas gifts that didn’t cost so much but still were beautiful and hopefully would be appreciated. I made bows.

I’ll share with you how I made them. 

Rosett 1

Make two templates in the size you want your rosette in. I personally like bows of all sizes, from miniature to giant. My templates is about 20 cm x 4 cm / 11 cm x 5 cm. 

Rosett 2

Iron the fabric. I used felt which is good because it does not fray at the edges. (You could also use the leather if you can sew it.) Put the templates on the fabric and trace.

Rosett 3

Cut it out. 🙂

Rosett 4

Fold in the longest piece, the one that looks like a bra, and sew together in the middle. Sew through all three layers.

Rosett 5

Take bit # 2, the one that looks a bit like a dogs bone, put it under the folded piece and attache.

Rosett 6

Cut a narrow rectangle that goes around the middle of the bow. 

Rosett 7

Turn it over and sew. Here is where I put a hair pin or a safety pin in so the person that got the gift could either use it in their hair or on a shirt or a jacket.

Rosett 8

Gosh, I think it’s lovely! I made bows in a few different colors, green, black, red, but this pink I’ll keep to myself!

Rosett 10

Just one last picture so you get a feel of the size.

Love Ya!

One thought on “Rosetter är coola.

Kommentera

