Hundlampa nr 2!

Hej kompis!

Karins lampa 4

Efter att jag gjorde min hundlampa fick jag en beställning på en till lampfot. (Tack snälla snälla du för beställningen, jag blir så himla glad att du gillade den så mycket att du ville ha en egen!)

Jag gjorde som förra gången, men rik av erfarenhet så var jag mycket försiktigare nu. Detta var vad som användes:

  1. En lampfot. Tänk på att välja en som har platt botten, tillräckligt stor för hunden att sitta på, en slät pinne och att den inte är för kort, för då kommer inte hunden att synas under skärmen. (Om du nu vill ha skärm på. Har du en snygg glödlampa som t.ex. denna, kommer det se ut som om hunden väntar vid en lyktstolpe.)
  2. En hund eller vad du tycker skulle kunna se kul ut.
  3. En borrmaskin och en stor borr som är anpassad till materialet i hunden. (Jag använde storlek 10 på borren, men det var lite för litet, så jag fick joxa runt en stund.)
  4. Vit sprayfärg.
  5. Neonrosa garn och färg.
  6. Starkt klister.
  7. Skruvmejsel och syl till att få isär lampfoten.

Jag gjorde så här:

Jag borrade ett hål rakt igenom hunden, uppifrån och ner, mycket försiktigt eftersom detta plastmaterial är mycket skört på sina ställen och urtjockt på andra.

Sedan skruvade jag isär lampfoten. Lite trixigt och jag var superförsiktig med sladden så att inget gick sönder. Jag antecknade var sladdarna satt så att jag kunde sätta tillbaka allt exakt rätt. Man får aldrig någonsin chansa med el!

Efter det fick jag spraymåla, min favoritsak att göra! Eller, en av dem.

Karins lampa 2

Sedan satte jag ihop allt och lampan var klar för användning. Hmmm… Men vore det inte snyggt med lite neon? Jo. Så klart! Stickpropp och lampknapp målades och sladden lindade jag med garn. Går det att se på bilden ovan? Jag lindade så täät jag kunde och säkrade med lim med ca 1 dm mellanrum.

Karins lampa Nu sitter hunden och väntar på sin ägare!

Hi there!

Karins lampa 3

After I made this dog lamp, I received an order for another one. (Thank you solo much for your order, I’m so happy that you liked it so much that you wanted to have your own!)

Rich in experience I was much more careful this time around! This is what I used:

1.  A lamp stand. Remember to choose one that has a flat bottom, big enough for the dog to sit on, a smooth pole and make sure that it is not too short, because then you won’tt be able to se the dog under the lamp shade. (That is if want to use a lamp shade. Do you have a stylish light bulb such as this, it will look as if the dog is waiting at a light pole.)
2.  A dog or what ever you think might look good.
3.  A large drill that is made for the material in the dog. (I used size 10 on the drill, but it was a little bit too small.)
4.  White spray paint.
5.  Neon pink yarn and color, glue.                                                          6.  Screwdriver to take apart the lamp foot.

I did it like this:

I drilled a hole straight through the dog, from the top down, very carefully as this plastic is very brittle in some places and really thick in others.

Then I took apart the lamp foot. It was a  little bit tricky and I was super careful with the cord so that nothing broke. I wrote down where the cables were so that I could put everything back exactly right. One must never ever take chances with electricity!

After that I got spray paint, my favorite thing to do! 

Karins lampa 2

After that, I put it all together and the lamp was ready for use. Hmmm … But wouldn’t it be neat with a little neon pink? Well, of course! Plug and switch was painted and the cord was wrapped with yarn. Can you see in the picture above? Ah I guess not, sorry! I wrapped as tight as I could and secured it with glue about once every decimeter.

Karins lampa

Now the dog is waiting for its owner!

Have a good week end!

Kommentera

