New York style Cheese Cake. Jag bakar med Fares.

Jo,

när jag var barn drömde jag om att åka till New York. Jag plockade försiktigt upp häftklamrarna i OKEJ tidningen och lirkade ut mittuppslaget. New York Skyline. Bilden satte jag på väggen ovanför sängen och jag tänkte nog att jag, när jag blev stor, skulle dit, kanske bo, kanske jobba. Jag drömde om hur jag skulle ta emot mina klasskamrater (mellanstadiet, jag tror att de kom på klassresa) i en vit cabriolet, hur mitt hår skulle blåsa i vinddraget och hur impade de skulle vara av mig och mitt liv. Jag blev stor, jag kom till Stockholm och visst blåser det i håret ibland, men inte så det imponerar nåt värst. Fast det gör ju inget!

Min tolvåring har också en dröm om att åka till the Big Apple och som tur är drömmer hon att ha sin mamma med! Vad ger du mig för den va’? Bästa ungen! Så vi ska åka. I sommar väntar en riktig drömresa. Tack mamma! Tack dotter! Tack du som är så generös med de tips du delar med dig! (Hint, hint :))

Nu blir det Strawberry cheese cake New York style!

Strawberry cheese cake 2

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Nästa gång ska jag göra en och en halv sats botten eftersom jag har request på att dra upp botten på kanterna, lite oortodoxt, men botten är ju så god så det får det vara värt. Så här gjorde jag den här gången och så här kan du göra: Smula 200 g Digestivekex. Det blev 14 st för mig.
  3. Blanda med 28 g (2 msk) socker och 100 g smält smör.
  4. Tryck ut kexblandningen i botten på en springform och grädda i ugnen i 10 minuter. Ta ut och låt den svalna.
  5. Dra upp värmen till 220 grader.
  6. Ta fram din bunke eller Kenwood och häll i 900 g färskost, 240 g socker och 15 g farinsocker. (Mitt strösocker tog slut därav farinet.) Vispa.
  7. Ta i vaniljfröna från en halv stång och 30 g vetemjöl. Vispa på en stund till.
  8. Rör i 250 g gräddfil.
  9. Rör i tre ägg och en äggula, ett i sänder.
  10. Häll allt på den nu svala kexbottnen.
  11. In i ugnen bara! Håll koll på tiden.
  12. Efter tio minuter ska du sänka temperaturen till 130 grader och grädda så i 55 minuter. Efter de 55 minutrarna stänger du av ugnen och låter din cheese cake stå på eftervärme i 50 minuter. Jag gissar att man gör så här för att undvika att den spricker och håller på.Strawberry cheese cake 1
  13. Undertiden kakan svettas i ugnen kan du göra jordgubbssås. Enligt Roys recept ska man sila såsen. GALNING säger jag och behåller alla frön och annat gott. Såsen blir lite mer lik ketchup, men det finns det säkert folk som uppskattar.
  14. Jag gjorde en halv sats sås och det blev över av den. Här får du färdighalverat: Koka 250 g frysta jordgubbar med 45 g socker och en halv lime. Du kan zesta limen innan du halverar och pressar så blir såsen extra snygg. Spara zestet. Låt det puttra några minuter så allt hinner tina och koka ihop lite.
  15. Mixa med stavmixer. Skrapa i limeskalet och låt kallna.

Strawberry cheese cake 3

Nu kan du dekorera med färska jordgubbar till exempel. Eftersom det är januari så tyckte jag inte att det var någon idé att försöka hitta ekologiska färska jordgubbar och jag vägrar äta giftiga. Du kan göra som jag och måla något snyggt i stället. Jag målade en dinosaurie med säkerhetsbälte.

Strawberry cheese cake 4

Och sedan målade jag rött. I alla fall… ring en kompis som kan hjälpa dig att äta för den här kakan är galet mättande. Och galet god!

Strawberry cheese cake 5Receptet är taget ur boken United States of Cakes av Roy Fares och jag har bara ändrat några småsaker och dem har jag redan berättat om. Är det så att du vill ha volymmått i stället för gram så får du antingen skaffa boken, t.ex. här, eller kanske kan du hitta receptet på Roys blogg som du hittar här.

Well,

when I was a child, I dreamed of going to New York. I gently picked up staples in OKAY magazine and opened the centerfold – New York City Skyline. I put the picture on the wall above my bed and I thought that I, when I grew up, would go there, maybe live, maybe work. I dreamed about how I would greet my classmates (middle school, I think they came on a class trip) in a white convertible, how my hair would blow in the wind and how impressed they would be of me and my life. I grew up, I moved to Stockholm and sure, the wind does mess upp my hair sometimes, but I’m not sure anyone gets impressed by it. Not that that matters anymore.

My twelve year old daughter also has a dream of going to the Big Apple and luckily she dreams to have her mother with her! Best kid in the world right! And now we are going to go! In summer awaits a true dream trip. Thank you mother! Thank you daughter! Thank You, that is so generous with the New York tips you share with me! (Hint, hint :))
Now, lets make Strawberry Cheese Cake New York style!

Strawberry cheese cake 2

1.  Preheat the oven to 200 degrees celsius.
2.  Next time I’ll make one and a half batch crust because I have a request on make crust along the edges as well, a little unorthodox, but it is so good so it will be worth it. This is how I did it this time and you can do too: Crumble 200g (14 pieces.)
3.  Mix with 28 g (2 tbsp) sugar and 100g melted butter.
4.  Press on the bottom of a cake tin and bake in the oven for 10 minutes and let cool.
5.  Turn up the heat to 220 degrees.
6.  Bring out your bowl or Kenwood and pour in 900 g of cheese, 240 grams of sugar and 15 grams of brown sugar. (I didn’t have enough granulated sugar thereof brown sugar.) Whisk.
7.  Remove the vanilla seeds from half a vanilla bean and 30 g of wheat flour. Whisk for a little while.
8.  Stir in 250g cream cheese.
9.  Stir in three eggs and one egg yolk, one at a time.
10. Pour everything in the now cooled off cake bottom.
11. Back into the oven! Keep track of time.
12. After ten minutes lower the temperature to 130 degrees and bake for 55 minutes. After the 55 minutes, turn off the oven and let your cheese cake stand in your cooling oven for 50 minutes. I’m guessing you do this to avoid cracks in the cake.

Strawberry cheese cake 1
Meanwhile your cake is in the oven, you can make strawberry sauce. According to Roy’s recipe you should strain the sauce. You CRAZY PERSON I say and keep all the seeds and other goodies. The sauce looks a little bit more like ketchup, but some people will appreciate that.
I made a half batch sauce and it was enough for everyone to splurge. Here is the half recipe: Boil 250g frozen strawberries with 45 g of sugar and half a lime. Let it simmer for a few minutes so everything gets nice and gooie.
Mix with a hand blender.

Strawberry cheese cake 3

Now you can decorate with fresh strawberries for example. But since  it’s January I did not think there was any point in trying to find organic fresh strawberries and I refuse to eat poisonous. You can do what I did and I paint something neat instead. I painted a dinosaur with a safety belt.

Strawberry cheese cake 4

And then I painted red. Anyway … call a friend who can help you to eat this cake, is crazy rich. And crazy good!

The strawberry cheese cake recipe is taken from the book United States of Cakes by Roy Fares and I have just changed some small things and I have already told you about them. If you want volume measurements instead of grams you can either get the book, for example, here, or maybe you can find the recipe at Roy’s blog which you can find here.

Good luck lovely!

Kommentera

