Recension Chez Betty 24/1 2015

Hej

Funderar du på att gå ut och äta? Jag var på Chez Betty i Stockholm nu i helgen och tänkte berätta om det.

image

Menyn som står skriven på svarta tavlor på väggen, är kort. Tre eller fyra förrätter, samma med huvudrätterna och två efterrätter. Vin: ett fåtal utvalda, en slags öl och en champagne. Det är skönt att slippa ha så mycket att välja på och jag tänker att de valt ut dryck och mat med omsorg och med tanke på varandra.

Lokal

En fin, liten lokal där man sitter nära, nära sina bordsgrannar. Inget fel i det. Konstigt nog lade jag inte alls märke till vad bordsgrannarna talade om och jag älskar ändå att tjuvlyssna. Jag är en sån där frussen människa och därför ville jag inte sitta vid fönstret om det skulle dra. -Det blir snart fullt med folk och varmt, sa servitören och det blev det. Se där, första plusset!

Service

Med en pastiss i glaset fick vi höra servitören som sittande på huk med sensuell röst förklarade alla rätter på menyn. Han talade som att varje rätt var ett underverk och vi kunde höra hur saliven rann till i munnen. På honom. Men mina höga förhoppningar på maten bibehölls i trots det.

Mat

Jag valde en lufttorkad skinka som enligt servitören skulle påminna om pata negera. Det var ett bra val, god smakrik och lagom mycket.

Huvudrätten var rödvinsbrässerad unggris med plommonsky, pommes fondent och någon slags blodkorv. Allt utom korven var gott, men jag är heller inte något stort fan av blodpudding eller musta makkara så jag tycker mig inte vara rätt person att uttala mig om korvens förträfflighet/ev tillkortakommanden. Potatishalvan (!) var god, köttet mört och trots att smaken inte nått in i köttet var det en godkänd huvudrätt. Men allt var mörkt, mustigt och liksom kokt i samma gryta om du förstår. Det saknades något som bröt av, bara en liten grönsallad, ett syrligt äpple eller kanske endiver, något som lättade upp helt enkelt, både i smak, färg och i konsistens.

Till efterrätt kunde jag välja på ost eller oeuf au lait. Min favoritefterrätt, den jag (nästan) aldrig blivit besviken på är crème brûlée så jag valde den dessert som beskrevs som crème brûlée utan knäcktäcke. Till den en karamellsås med cointreau. Oeuf au lait (ägg i mjölk) kallade de rätten och det var en mer precis beskrivning. Det var ägg. Med julsås. Den sk crème brûlée-krämen smakade ägg med en liten hint vanilj, men mest ägg, och såsen smakade som sådana där apelsiner man gör till jul, med sidenband och itryckta nejlikor. Jag önskar att jag tagit osten.

Vi fick besöket i present, inklusive barnvakt. En väldigt uppskattad gåva, inte bara av oss vuxna som fick en barnfri kväll utan lika mycket av vaktade barn! På hemmaplan blev de delaktiga i en matlagningseufori/pastamakarfrenesi och provsmakeri utan dess like. Det vevades pastamaskin så svetten lackade. Jag slår vad om att barnen fick en 10-tjärnig matupplevelse! Maten på Chez Betty fick inte en 10:a, men jag är också väldigt petig då jag går till proffs. Däremot fick presenten, sällskapet och den härliga stämningen en blänkande guldstjärna!

Hey babe! Today I’m not going to translate for you, just tell you that I’m writing about the restaurant Chez Betty in Stockholm. It was great, but not as great as I had expected. Well, that pretty much sums it up. Oh, and my kids had the best time cooking at home with the best babysitters/chefs!

Kommentera

