Favoritsnacks. Sötstarka mandlar.

Mitt favoritsnacks för tillfället är dessa snabba, enkla och försvinnande goda mandlar. De baseras på ett recept ur den fina, fina boken Soda, lemonad & snacks, av Tove Nilsson. Men sedan har jag höftat till det, min vana trogen.

Sötstarka mandlar 2

Recept på en höft…

Först och främst: välj om du har möjlighet, ekologiska mandlar. Det är stor skillnad i smak och ekomandlarna är så mycket sötare och godare!

Ca 400 g mandlar i en bunke. Häll i ca 3 matskedar honung. Flytande är kanske enklare, men fast funkar nog med. Kräver lite mer arbete att blanda bara. Sedan tar du salt, gärna grovkornigt/flingor om du har, spiskummin, cayennpeppar, och jag tar i något som jag tror är chipotle. Ca 1 tsk av varje förutom cayenpepparn som jag bara tar en liten hint av. Rör runt så att alla mandlar täcks av kryddblandningen. Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 13 minuter. Ta ut och låt svalna (om du har tålamodet).

Det bästa med detta, (som med all mat och dryck för den delen,) är att man lätt kan experimentera med smakerna. I lördags blandade jag i russin och, tja, det var gott men lite onödigt. Kanske ska jag prova svartpeppar och tryffel, rosmarin, timjan och honung, sichuanpeppar, och ev. att olivolja och parmesan kan funka… Ja, fast än så länge gillar jag verkligen de här söta, starka mandlarna.

Sötstarka mandlar1

I love these almond snacks for many reasons, they are delicious, really easy and are made in a second!  For the original recipe, get the lovely, lovely book Soda, Lemonade and Snacks, by Tove Nilsson. Here I will share my version of te recipe.

Use organic almonds for greatest result. There is a big difference in taste and the organic ones are so much sweeter and tastier!

Put approximately 400 g of almonds in a bowl. Pour in about 3 tablespoons of honey. Next, take the salt, preferably coarse grain / fleur du sel if you have, cumin, cayennpepper, and I take what I believe is chipotle. About 1 tsp of each exept for the  cayenpepper witch I only take one small hint of. Stir so that all almonds gets covered by the spice mix. Place in the oven at 200 degrees for about 13 minutes. Remove and let cool.

The best thing about this, (as with all food and drink for that matter) is that you can easily experiment with flavors. Maybe I’ll try black pepper and truffle, rosemary, thyme and honey, Sichuan pepper, and maybe olive oil and parmesan will work … Well, so far I really like these sweet, strong almonds.

Sötstarka Mandlar 3

One thought on “Favoritsnacks. Sötstarka mandlar.

Kommentera

