Lisa Gör Det Själv, denna gång Ginger Beer.

Hej du, jag gillar dig!

Som du kanske vet har jag också en crush på Ginger Beer. Jag har suttit och längtat efter den på kvällarna, jag har gjort räder på stan efter olika sorter, haft provsmakning och nu är min hemgjorda klar. Gingerbeer5Jag hittade Tove Nilssons ypperliga recept ur hennes fantastiska och proppfulla bok Soda, Lemonad & Snacks. Där har jag också tagit recepten för de här mandlarna, jättegoda pretzels, granatäpplelemonad och ett på körsbärssoda som jag också måste göra så snart det går att få tag på körsbär. Körsbär är bäst.

Gingerbeer6

Det tar några dagar att göra den, men, även om det är hemskt att vänta, så är det samtidigt så spännande! Man ska börja med att göra något som kallas gingerbug.

Jag kokade en glasburk för att få bort ev smuts och hällde i 5 dl vatten, 2 msk riven ingefära, 1 msk ekologiskt socker och 1 msk rörsocker. (Tove använder råsocker i stället för rörsocker.) Sedan täcker du över med en bit tyg och en gummisnodd och låter stå i två till fyra dagar, gärna lite halvvarmt. Du ska du röra i blandningen ett par gånger om dagen, och en gång om dagen behöver du mata den med 1 tsk finriven ingefära, 1/2 tsk socker och 1/2 tsk rörsocker. För mig tog det tre dagar innan det började låta sssss när jag rörde om. Då var den klar för nästa steg!

Du använder inte all gingerbug till en sats ginger beer. Det som blir kvar kan du spara i kylskåp med lock på. Kom ihåg att mata den en gång i veckan. (1 tsk ingefära, 1/2 tsk socker, 1/2 tsk rörsocker.) Ta ut och börja mata en gång per dag om du vill göra ny omgång ginger beer.

Nu är det dags för själva läsken! Se till att du har ett kärl av något slag som rymmer fyra liter. Jag använde en plastlåda.

Koka ihop 6 dl vatten, 2,5 dl ekologiskt socker och 1 dl rörsocker och 2 dl hackad ingefära. Låt sjuda fem minuter. Blanda med ytterligare 2,5 l vatten och låt det svalna innan du häller i 2 dl citronsaft och 1 dl gingerbug. Blanda och täck över med ett tunt tyg och gummiband/snöre. Nu är det dags att vänta igen, Tove säger fyra till sju dagar, men jag orkade bara vänta fyra. Rör om tre gånger om dagen.

Jag hade sparat endel flaskor med lock och de kokade jag så de var riktigt rena. Jag undviker diskmedel eftersom det förstör för jäsningen.

Home made Ginger Beer 3 Home made Ginger Beer 4 Home made Ginger Beer 5

Nu är det bara att sila bort ingefäran och hälla upp på flaskorna. Fyll inte hela vägen upp utan lämna ca fem cm luft i flaskan. Nu: vänta. Flaskorna ska stå några dagar (Tove säger en till två dagar, men för mig tog det tre) i rumstemperatur och då sker det magiska, det blir bubblor! Hörde du? DET BLIR BUBBLOR! Jag provsmakade efter både en och två dagar – inga bubblor och jag tänkte att allt jobb var förgäves, men på tredje dagen…! BIG SUCCSESS! (Ha överseende med min entusiasm, men jag tycker det är som trolleri.) Så, det vara bara att hiva in allt i kylskåpet och jag lovar, på söndag är allt slut och jag får göra mer!

Home made Ginger Beer 2Home made Ginger Beer1

Hey you, I like you!

As you may know, I also have a crush on Ginger Beer. I have longed for it in the evenings, raided the town for different kinds, enjoyed tasting and now my homemade Ginger Beer is ready! I found Tove Nilsson’s excellent recipes from her amazing and jam-packed book Soda, Lemonade & Snacks. There I have also taken the recipes for these almonds, yummy pretzels, pomegranate lemonad and the cherry soda which I will make as soon as it’s possible to get hold of cherries. Cherries are best!

It takes a few days to make this, but even if it’s awful to wait, it’s at the same time so exciting! One should start by doing something called gingerbug.

I boiled a glass jar to remove any dirt and poured in 5 cups water, 2 tablespoons grated ginger, 1 tablespoon organic sugar and 1 tablespoon sugar cane. (Tove use raw sugar instead of cane sugar.) Then cover the jar with a piece of cloth and a rubber band and let be for two to four days in room temperature  Remember to stir the mixture a few times a day, and once a day you need to feed it with 1 tsp finely grated ginger, 1/2 teaspoon sugar and 1/2 teaspoon sugar cane. For me it took three days before it started to sound sssss when I stirred it. Then it was ready for the next step!

You are not using all of the ginger bug for this ginger beer recipe. What is left, you can save in the fridge with the lid on. Remember to feed it once a week. (1 teaspoon ginger, 1/2 teaspoon sugar, 1/2 teaspoon sugar cane.) Take out of the fridge and start feeding once a day if you want to make new round of ginger beer.

Now is the time for the soft drink! Make sure you have a container of some sort that can fit four liters. I used a plastic box.

Boil 6 cups water, 2.5 cups organic sugar and 1 cup cane sugar and 2 cups chopped ginger. Let simmer for five minutes. Mix with further 2.5 l of water and let it cool before you pour in 2 cups lemon juice and 1 cup gingerbug. Mix and cover with a thin cloth and rubber band / string. Now it’s time to wait again, Tove says four to seven days, but I could only wait four. Stir three times a day.

I had saved some bottles with lids and boiled them so they were really clean. I avoid detergent because it destroys the fermentation.

 Now you just filter the liquid and pour it into the clean bottles. Do not fill all the way up, leave about five cm of air in the bottle. Now: wait. The bottles should stand a few days (Tove says one to two days, but for me it took three) at room temperature and while the magic happens, there will be bubbles! Did you hear? IT’S BUBBLES! I tasted after one day, two days – no bubbles and I thought that all the work was in vain, but the third day …! BIG SUCCSESS! (Pardon my enthusiasm, but for me this is magic.) So I just  heaved it all in the fridge and I promise, on Sunday well be all out and I get to do more!

Home made Ginger Beer 2

Kommentera

