Mitt eget recept på Rabarberglass!

Mitt recept på Rabarberglass. Rhubarb ice cream!

Åhhh, tycker inte du som jag att de som har egna rabarber är ena lyckans ostar?

Jag hade inte vett att uppskatta det överfulla rabarberstånd som fanns utanför huset när jag var barn. Rabarberblommor som rasslade med sina frön långt ovanför mitt huvud och bladen var stora som paraplyer. Vi använde dem som paraplyer ibland också, och slängde bort stammarna… jag finner inga ord för vår dumhet nu, när jag måste gå och handla i affären.

Ja, ja, det är rabarbersäsong så jag slutade gräma mig över gammal ost och hittade på en glass. Då blev jag glad. Hoppas du gillar den också!

Börja med att skölja 600 g rabarber och skär i bitar. Lägg rabarbern tillsammans med 1 dl farinsocker i en kastrull och låt koka tills de blir ordentligt mjuka. Ca 10 min skulle jag gissa. (Det var mitt barn som skar och hon vägrade låta mig hjälpa till, så jag öste i rabarberbitarna i kastrullen allt eftersom, därför vet jag ingen exakt tid.)

Vispa 2 st äggulor och 1 dl vanligt socker så det blir lite fluffigt, värm 2 dl mjölk och 1 dl grädde, häll i 1,5 tsk vaniljsocker. Nu ska du hälla äggsmeten i den sjudande gräddmjölken, låt den sjuda och vispa hela tiden tills det tjocknar. KOKA INTE!

När den har gjort det, tjocknat, blanda i rabarberkrämen, ytterligare 2 dl grädde och ca 2 msk citronzest. Låt svalna innan du sätter in den i frysen. Rör om ungefär var 20:de minut tills att den fått rätt glassiga konsistens. Det tar några timmar.

Jag serverade med en smörstekt chocolate chip cookie och lite syltad ingefära. (Inte sådan som man äter till sushi, utan en hemkokt med mycket socker.)

Lycka till!

Mitt recept på Rabarberglass. Rhubarb ice cream!

Ahhh, you people who have your own rhubarb is one lucky son of a gun! It’s rhubarb season so I made my own recipe for rhubarb ice cream. And of course the actual ice creme. Then I got really happy. Hope you like it too!

Start by rinsing 600g rhubarb and cut into pieces. Put the rhubarb and 0,4 cups of brown sugar in a saucepan and cook until they are soft. About 10 minutes I would guess. (It was my child who was doing the chopping and she refused to let me help, so I put the rhubarb pieces in the pan as they got chopped and that’s why I know no exact time.)

Beat 2 egg yolks and 1 cup regular sugar so it gets a little fluffy, heat 0,85 cups milk and 0,4 cups cream, pour in 1.5 teaspoon vanilla sugar. Now pour the egg mixture into the simmering cream-milk, let simmer and whisk constantly until thickened. Do not boil!

Once it has done that, thickened, stir in the rhubarb, 0,85 cups of cream and about 2 tablespoons lemon zest. Allow to cool before putting it in the freezer. Stir every 20 minutes until it got the right texture. It takes a few hours.

I served with butter-fried chocolate chip cookie and a little pickled ginger. (Not the kind you eat sushi, but a homemade one with lots of sugar.)

Good luck! (And sorry for the strange measurements, I converted them from dl, which we use in Sweden.)

3 thoughts on “Mitt eget recept på Rabarberglass!

  1. Ah. Rabarberglass har jag aldrig funderat på… 🙂 Dock har jag en tre, fyra plantor på väg upp i min nya köksträdgård. Kanske ska testa det när det blir dags för skörd. Kram Nina

    Gilla

Kommentera

