Diy – Måla på dörren med chalk board pennor.

Alltså, jag vet att bilderna i det här inlägget inte är de allra snyggaste, men idén, idén är så himla bra! För kolla här, jag har en ytterdörr, en säkerhetsdörr i metall som ser ut som träimitation. Det är också träimitation. Det är inte på något sätt en vacker dörr, även om den inte är anskrämlig. Grejen är att träfärgen inte funkar till de gula väggarna (som jag ju också vill göra om, men det ska jag inte tjata om mer just nu) och därför har jag funderat på att måla om den. Tills jag kom på det här!

Jag köpte några Posterman wet-wipe pennor för ett tag sedan för ett jobb och nu kom den vita till användning!

Jag använde mig alltså av:

  1. Posterman wet-wipe vit 15mm
  2. Posterman wet-wipe svart 6mm till (onödig?) detalj
  3. Barbiebord utan ben

Måla dörren med chalkboard penna 3

Om du tittar noga på bilden ovan ser du att jag dragit ett streck tvärs över och en markering mitt på nedre svängen av bordet. Det är för att enklare kunna passa in scallop-mönstret jämnt på dörren.

Färgen är vattenlöslig men efter mindre än en minut är den torr och färgar inte av sig så länge den inte blir fuktig. Den är enkel att få bort från dörren med en fuktig trasa. Det du behöver tänka på är att ytan du målar på inte får vara porös. Riktigt trä tror jag inte fungerar. Det står på pennan att den fungerar på griffeltavlor, fönster, speglar och porslin.Måla dörren med chalkboard penna 1 Jag började med att rita upp scallop-mönstret med hjälp av barbiebordet och fyllde i de inre ringarna på fri hand. Måla dörren med chalkboard penna 2   Jag jobbade på och fyllde hela dörren. Sedan tog jag en paus på några dagar och gjorde annat.Måla dörren med chalkboard penna 5 Och sedan provade jag ett par idéer och bestämde mig för den du ser ovan.Måla dörren med chalkboard penna 7

Det går ju bra att skriva på den också! Det är ju det som är så kul, jag kan göra om när jag känner för det, byta färg och mönster, skriva meddelanden eller bara ta bort allt om jag vill. Det är så enkelt. Och roligt!

Måla dörren med chalkboard penna 6

Oh, I know that the pictures in this post are not the greatest, but the idea, the idea is so  good!

I have a front door, a security door made out of metal that looks like wood imitation. It’s because it is wood imitation. It’s in no way a beautiful door, even if it is not hideous. The thing is that the color of the wood does not go well with the yellow walls (which I of course also want to redo, but I will not go on about that any more right now) and so I have been thinking about painting it. But then I got this great idea!

I bought some Posterman wet-wipe pens a while ago for a job and now the white came to use!

This is what I used:

Posterman wet-wipe white 15mm
Posterman wet-wipe black 6mm for (unnecessary?) Detail
Barbie table without legs
Måla dörren med chalkboard penna 3

If you look closely at the picture above you can see that I drew a line across the tabletop and made a mark in the middle of the lower turn of the table. It is to make it easier to get the scallop pattern evenly on the door.

The paint is water soluble, but after less than a minute ager painting it’s dry and the color does not rub off easily as long as it does not become damp. It is easy to clean the door with a damp cloth. Make sure that the surface you paint is not porous because then the color might not come off! Real wood will not work I think. It says on the pen that it works on blackboards, windows, mirrors and ceramics. I started by drawing the scallop pattern with the help of the Barbie table and filled in the inner rings freehand. I  filled the whole door. Then I took a break for a few days and did other stuff, and then I tried a couple of ideas and decided to go on with the striped pattern. I think it looks a bit like lace.

That’s what is so fun with this paints, I can do whatever I feel like, I can change colors, pattern obtains are infinite, I can write messages or just wipe everything off if I want to. It’s so easy. And fun! 

Good luck!

One thought on “Diy – Måla på dörren med chalk board pennor.

Kommentera

