New York Buildings. …

New York, del 1.

När jag reser utomlands någonstans på semester, om det nu är Italien, Frankrike eller som nu, New York, så är det alltid samma sak jag ser fram emot att göra. Det är att gå och gå och gå, och äta, äta, äta. Jag är mest intresserad av att uppleva staden, inte se kända platser eller museum och det bästa sättet, tycker jag är att knata runt, hyfsat planlöst, vika av på den gata som ser intressantast ut, sätta mig på den där mysiga uteserveringen och ta något att dricka och spana på folk, även om jag lämnade restaurangen proppmätt för 10 minuter sedan. Och jag älskar att kolla på hus, byggnader, arkitektur och detaljer i fasader. New York har mycket att erbjuda av den varan! Min nacke var rejält öm redan efter första dagen eftersom byggnaderna som du vet är galet höga. Här är några bilder av staden.

New York Buildings 1Detta var vad som mötte mig på morgonen då jag drog bort gardinen i hotellrummet på 24 våningen. Hissnande, speciellt för mig som blir yr i huvudet på höga höjder. Men härligt, härligt…New York Buildings 3New York Buildings 14 New York Buildings 4
Manhattan är ganska enkelt att hitta i då avenyer och gator korsar varandra i nummerordning. (Gå in på Google Maps och kolla vettja’.) Men tyvärr så sattes min inre kompass ur spel, så jag hittade inte i alla fall. Tur att min trettonåring var med! New York Buildings 5 New York Buildings 6New York Buildings 7New York Buildings 8 New York Buildings 9Dekorerad fasad!
New York Buildings 11
Uppe vid Central Park. Många av byggnaderna är byggda i fantastisk Art Deco med guld och marmor. I’m in heaven:)New York Buildings 10
New York Buildings 12Nästa gång jag åker hit, för det blir definitivt en nästa gång, ska jag undersöka områden som Soho, Nolita, Greenwich Village och Chelsey bättre, det blev lite lite tid för allt som vi ville hinna med att göra.New York Buildings 13Hoppas du har en härlig sommar! Vi hörs!

New York Part 1.

When I travel abroad on vacation, whether it is Italy, France, or, like now, New York City, I am always looking forward to do the same thing. That is to walk and walk and walk, and eat, eat, eat. I am interested in experiencing the city, not to see famous attractions or museums, and the best way to do this, I think, is to walk the city, fairly aimlessly, turn corners and walk the street that looks most interesting. Sit down on that cozy outdoor terrace, have something to drink and watch people, even if I left the restaurant gorged 10 minutes ago. And I love to look at houses, buildings, architecture and detail of the facades. New York has a lot to offer here! My neck was very sore after the first day because the buildings, you know, are crazy high. Above you can se some of my pictures of the city.

I hope you are having a great summer!

Kommentera

