New York eats.

Jag älskar mat, eller rättare sagt, jag älskar god mat. Och för mig handlar resande mycket om just maten. I Spanien vill jag ha sangria, tapas och Rioja (ja, dryck hör i hop med mat, samma kategori!), i Italien pasta vongole, espresso och gelato och i USA ser jag fram emot pannkakor, is-te och härliga burgare. Vi åt mycket gott och här är några ställen som fastnade på bild…

New York Eats 1

Is-te i Brooklyn. Ofta serverat i sådana här plastglas. Vi åt lunchen på första bästa hak så jag minns inte vad det hette och skulle i alla fall inte rekommendera just det.
New York Eats 2

Frukost på Fluffy’s Café på 7th avenue. Inte så charmig miljö, men trevligt folk som jobbar snabbt och som har ett leende till sina kunder trots mycket folk och stress. Jag valde våfflor med bär och det var både fräscht och generöst med jordgubbar och björnbär! Me lajki!New York Eats 3

Frukost på Sarabeth’s nära Central Park var riktigt mysigt, bra pannkakor och fin miljö. Det var väntelista då vi kom, men de var riktigt snabba med att beta av den. Så  ett stort pluss från mig för det för hur kul är det att vänta egentligen?New York Eats 4

En till frukost (jag var väl piggast på att ta bilder på morgonen) denna gång på Blue Dog Kitchen. Mysig miljö, kolla bara de fina buketterna på det fina bordet! Tyvärr så var musiken alldeles för hög och kaffemaskinen brölade som en mistlur så det lite synd. det är ju kul att höra vad vännerna säger. Maten var bra, fast jag borde ha tagit pannkakor igen:)New York Eats 5

Vid lunchtid råkade jag titta ner i en gränd och fick syn på resturang Balthazar. Eftersom jag hört Leila Lindholm prata sig varm om deras burgare ville jag promt gå dit. Tyvärr var hamburgarna en besvikelse trots servitrisens försäkran om att de var stans bästa och att en massa kändisar och kändiskockar kom dit och åt och att all deras mat var bäst i stan. Tyvärr Leila, den burgaren var lite småtrist, du borde prova Huber i Tammerfors, där fick jag en kanonburgare! Men, det är JÄTTEFINT där inne! Som Brasseri Lipp eller Bofinger i Paris.

God natt babe!

I love food, or rather, I love good food. And for me, traveling is a lot about the food. In Spain, I want sangria, tapas and Rioja (yes, beverages is the same category!), in Italy pasta vongole, espresso and gelato and in the United States, I look forward to pancakes, ice-tea and juicy burgers. We ate very well on our trip and here are some of the places …

Breakfast in Fluffy’s Cafe on 7th avenue. Not so charming environment, but great personel who work quickly and always have a smile for their customers despite the stress. I chose waffles with berries and it was both fresh and generous with thestrawberries and blackberries! Me lajki! 

Breakfast at Sarabeth’s by Central Park was really cozy, good pancakes and nice environment.

Another breakfast (I guess I was most alert in the morning and took all the pictures then), this time at the Blue Dog Kitchen. Cozy setting, just check out the fine bouquets on the beautiful table! Unfortunately, the music was way too high and the coffee machine sounded like a foghorn so that was a pity since I enjoy hearing what my friends say. The food was good, though I should have taken the pancakes again:)

At lunchtime, I happened to look down into an alley and saw restaurant Balthazar. Since I heard Leila Lindholm, a Swedish chef, talk about their burgers I really wanted to go there. Unfortunately the burgers was a bit disappointing, despite the waitress assurance that they were the city’s best and a lot of celebrities AND celebrity chefs went there to eat and that all their food was the best in town. Unfortunately Leila, the burger was slightly boring, you should try Huber in Tampere, where I got a great burger! However, it is a lovely atmosphere at Balthazars it reminds me of Brasserie Lipp or Bofinger in Paris.

Sweet dreams gorgeous!

Kommentera

