Knep för att få porslinet vitt igen.

Har du också trista grå märken efter bestick på porslinet? Jag tycker det ser så trist ut,  men man kan ju inte slänga helt och praktiskt porslin bara för att det inte är snyggt längre. I stället har jag försökt att googla fram något bra sätt att få bort märkena, men har bara hittat tips om diverse medel som jag inte har hört om förut. De finns säkert inte ens i Sverige. Så jag bestämde mig för att prova med tandkräm. Kan man putsa tandemalj så kan det kanske funka på porslin. Jupp, det gjorde det!

Jag använde Dentosal från ACO, köpt på Apoteket och en liten tygtrasa. Sedan var det bara att gnugga bort de fula märkena. (He he, det står att det är whitening tandkräm, och det stämmer ju. Ps. Jag är ännu inte sponsrad av vare sig ACO eller något apotek tyvärr.)

Vitt porslin 1 Vitt porslin 2 Vitt porslin 3

Do you have dull gray marks from cutlery on your white china? I do and I have been googling, trying to find a good way to remove these marks, but have only found tips on various brands I have never heard of before. I’m guessing I can’t even find them in Sweden. Plus, I really wanted to use something I already had at home. (I’m a bit lazy sometimes.) So I decided to try with toothpaste. If you can you polish your teeth with it, it might work on porcelain I thought, and it did!

I used Dentosal from ACO, bought at the swedish drugstore, and rubbed it on with a piece of fabric.

Vitt porslin 4

2 thoughts on “Knep för att få porslinet vitt igen.

Kommentera

